مقالات

چند نکته طلایی نگهداری از جاروبرقی

چند نکته طلایی نگهداری از جاروبرقی

در حال حاضر جاروبرقی یکی از ضروری‌ترین لوازم خانگی به شمار می‌رود و با وجود شرایط اقتصادی کنونی و افزایش قیمت‌ها استفاده صحیح و نگهداری از جاروبرقی به منظور افزایش طول عمر و کارایی آن امری بسیار مهم می‌باشد. جاروبرقی کاربردهای زیادی دارد و به عقیده بسیاری از مردم بدون وجود جاروبرقی نمی‌توان خانه‌ای تمیز داشت. اما چکار کنیم که این دستگاه پرکاربرد برای ما بهتر کار کند؟ برای دریافت پاسخ این سوال پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با خونه سنتر همراه باشید.

نحوه حفظ و نگهداری از جاروبرقی

نکات فنی استفاده، حفظ و نگهداری از جاروبرقی به شما کمک می‌کند بدون نیاز به تعمیرکار و با رعایت چند نکته ساده از هزینه‌های تعمیرات دستگاه خود جلوگیری کنید. مهم‌ترین این نکات عبارتند از:

استفاده از فیلتر محافظ جاروبرقی مناسب و تعویض به موقع آن

فیلتر محافظ جاروبرقی ذرات موجود در هوا را به درون کیسه جاروبرقی می‌کشد و مجددا هوای تمیز را به محیط باز می‌گرداند. فیلترهای تعبیه شده روی جاروبرقی توسط شرکت‌های سازنده این دستگاه‌ها اغلب کارایی خوبی ندارند و بهتر است از فیلتر هپا در جاروبرقی استفاده شود.

برای نگهداری از جاروبرقی باید در فواصل زمانی مشخص برای تعویض فیلتر اقدام نمایید. این فیلترهای به سادگی قابل تعویض می‌باشند و در انواع یکبار مصرف و قابل شستشو موجود هستند. توجه داشته باشید فیلتر‌هایی که روی آنها حرف W حک شده باشد قابلیت شستن دارند.

تخلیه یا تعویض به موقع کیسه جاروبرقی برای نگهداری از جاروبرقی

کیسه جاروبرقی یکی از مواردی است که نقش موثری در کیفیت دستگاه دارد. این کیسه‌ها در انواع دائمی و یکبار مصرف موجود می‌باشند که هر دو نمونه باید در فواصل زمانی مشخص تخلیه یا تعویض شوند تا دستگاه کارایی مناسب داشته باشد. کیسه های دائمی را هر 10 الی 15 روز یکبار تخلیه نمایید. در صورتی که از پاکت جاروبرقی یکبار مصرف استفاده می‌کنید بهتر است مطابق با دستورالعمل مصرف تعویض گردد.

بدون شک تخلیه و تعویض کیسه جاروبرقی از مهم‌ترین نکات نگهداری از جاروبرقی می‌باشد. زیرا زمانی که با استفاده از کیسه پر از جاروبرقی استفاده می‌کنید، فشار زیادی به موتور دستگاه وارد می‌شود و موتور تلاش زیادی برای کمک به مکش هوا برای جمع آوری زباله می‌کند و همین امر موجب

  • داغ شدن موتور
  • نیم سوز شدن موتور
  • و یا سوختن موتور

می‌گردد. بنابراین اگر در هنگام جارو زدن احساس کردید دستگاه عملکرد طبیعی ندارد، بدون نگرانی برای تخلیه و  تعویض کیسه اقدام نمایید. اما چنانچه با مشکلاتی نظیر سوختن موتور جاروبرقی، خرابی ترموستات جاروبرقی، جمع نکردن زباله‌ها روبه رو شدید بهتر است از تعمیرکار بخواهید دستگاه شما را بررسی کند.

تخلیه یا تعویض به موقع کیسه جاروبرقی برای نگهداری از جاروبرقی

سیم برق جاروبرقی

برای نگهداری از جاروبرقی بهتر است از یکی از بخش‌های اصلی این دستگاه که موجب ایجاد جریان برق در دستگاه می‌شود به خوبی مراقبت کنید. برای حفاظت از سیم هیچگاه سیم جارو را تا انتها از جاروبرقی بیرون نکشید و هنگام استفاده مراقب باشید سیم کشیده نشود. می‌توانید برای جلوگیری از کشیدگی سیم از یک محافظ مناسب استفاده کنید تا هم سیم جارو طولانی‌تر شود و هم مطمئن باشید در صورت قطعی برق دستگاه شما آسیب نخواهد دید.

نگهداری از لوله خرطومی جاروبرقی

یکی از قطعات مهم جاروبرقی، لوله خرطومی می‌باشد. این لوله وظیفه انتقال زباله‌ و گرد و غبار به پاکت جاروبرقی را برعهده دارد. وجود سوراخ یا پارگی در هر قسمت لوله خرطومی موجب اختلال در عمل مکش هوا شده و باعث می‌شود زباله‌ها به درستی نتوانند به درون جاوبرقی وارد شوند. در صورت آسیب دیدن بهتر است برای خرید یک لوله خرطومی جدید و با کیفیت مناسب با مدل دستگاه خود اقدام نمایید، می‌توانید از فروشگاه خونه سنتر با اطمینان برای خرید لوله خرطومی اقدام نمایید. همچنین برای نگهداری از جاروبرقی توصیه می‌کنیم در حین جاروکشی از تا خوردن این لوله جلوگیری کنید.

محافظت از دسته جاروبرقی

حتما تا بحال برای تمیز کردن گوشه‌های سقف و طاقچه از جاروبرقی استفاده کرده‌اید. اما برای انجام این کار توصیه می‌کنیم از یک نردبان یا دسته مخصوص استفاده نمایید. لازمه نگهداری از جاروبرقی این است که برای تمیز کردن مکان‌های مختلف از چه روشی استفاده کنید تا به اجزا و بدنه جاروبرقی آسیب وارد نشود.

محافظت از دسته جاروبرقی

نگهداری از برس‌های جاروبرقی

در قسمتی از تمام جاروبرقی‌ها مکانی برای نگه داشتن برس‌ها و سری‌های مختلف اختصاص داده شده است تا کاربر بتواند برای جاروزدن سطوح مختلف از سری مناسب استفاده کند. برای استفاده صحیح و اطلاع از کارکرد هر سری می‌توانید به دفترچه راهنمای جاروبرقی خود مراجعه نمایید. در صورت خرابی برس‌ها بهتر است برای تعویض آنها اقدام نمایید.

گرم شدن بیش از حد جاروبرقی

یکی از نکات مهم نگهداری از جاروبرقی توجه به دمای دستگاه در حین استفاده از آن می‌باشد. بنابراین بهتر است بطور مداوم و یکسره از دستگاه استفاده نکنید تا به موتور آن فشار وارد نشده و داغ نکند. این کار منجر به نیم سوز شدن موتور جاروبرقی می‌شود. بنابراین برای حفظ سلامت دستگاه بهتر است دستگاه بیش از 15 دقیقه روشن نماند و برای جارو زدن مکان‌های بزرگ بین کار به دستگاه استراحت دهید.

چرخ‌های حرکت دهنده جاروبرقی

چرخ‌های تعبیه شده در زیر جاروبرقی موجب می‌شوند دستگاه به راحتی به هر سمتی کشیده شود جاروبرقی به دنبال شما حرکت کند. بدون وجود این چرخ‌ها و یا معیوب بودن آنها عملا به سادگی قادر به جارو زدن نخواهید بود. بنابراین حین حرکت دادن دستگاه مراقب موانع باشید و به آرامی دستگاه را حرکت دهید تا چرخ‌ها آسیب نبینند.

عدم استفاده از جاروبرقی برای مکان‌های خیس و مرطوب

آخرین نکته‌ای که در نگهداری از جاروبرقی باید به آن اشاره کنیم این است که به هیچ عنوان برای تمیز کردن مکان‌های خیس و مرطوب از جاروبرقی استفاده نکنید. به خوبی جاروبرقی خود را بشناسید و مطمئن باشید دستگاه شما برای چه مصارف خانگی طراحی شده است. اغلب جاروبرقی‌های خانگی با وجود قابلیت‌های زیاد همچون جاروبرقی‌های صنعتی و سطلی قابلیت جمع آوری مایعات را ندارند و این کار به موتور آنها آسیب می‌رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *