مقالات

معرفی قطعات جاروبرقی

معرفی قطعات جاروبرقی

جاروبرقی یکی از مهمترین لوازم خانگی است که نقش مهمی در زمینه بهداشت و تمیزی محیط زندگی دارد. این دستگاه نیز همانند سایر لوازم الکترونی از اجزای مختلفی تشکیل شده است. آشنایی با قطعات جاروبرقی امکان شناخت بهتر عملکرد دستگاه را برای شما فراهم می‌آورد. به علاوه با شناختن این اجزا قادر خواهید بود بهتر و راحت‌تر از دستگاه خود استفاده کنید و در صورت بروز مشکل سریع‌تری مشکل دستگاه را یافته و برای رفع عیب آن اقدام نمایید. در این مطلب خونه سنتر شما را با اجزای مختلف جاروبرقی آشنا می‌کنیم.

اهمیت شناخت قطعات جاروبرقی

هریک از اجزای جاروبرقی وظیفه‌ی خاصی برعهده دارند. آشنایی با این قطعات و اطلاع از عملکرد هریک از آنها موجب می‌شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل و خرابی در جاروبرقی بتوانید ایرادات احتمالی را تشخیص داده و برای تعمیر و یا تعویض قطعه اقدام نمایید. اجزای اصلی جاروبرقی شامل موارد زیر می‌باشند که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

  • موتور جاروبرقی
  • بدنه جاروبرقی
  • لوله تلسکوپی جاروبرقی
  • فیلتر جاروبرقی
  • سیم جمع کن جاروبرقی
  • لوله خرطومی جاروبرقی
  • پاکت جاروبرقی
  • برس جاروبرقی

موتور از مهمترین قطعات جاروبرقی

موتور از مهمترین اجزای این دستگاه می‌باشد. در حالت کلی موتور مهم‌ترین بخش هر وسیله الکتریکی است. وظیفه اصلی این قطعه در جاروبرقی کش هوا به داخل دستگاه به کمک جریان برق می باشد. موتور سطح فشار منفی ایجاد می‌کند و درات آشغال و گرد و غبار را به درون دستگاه جذب می‌نماید.

در حقیقت به کمک موتور ایت که ذرات موجود روی سطح زمین به داخل دستگاه کشیده می‌شوند. به میزانی که قدرت موتور بالاتر باشد، ذرات با مکش بیشتری به درون جاروبرقی کشیده می‌شوند.

آشنایی با بدنه

بدنه جاروبرقی به عنوان ساختمان ظاهری دستگاه شناخته می‌شود. این بخش با توجه به مدل جاروبرقی، در رنگ‌ها و شکل‌های متنوع ساخته می‌شود. بدنه اغلب دارای دو بخش می‌باشد که قطعات جاروبرقی را دربر می‌گیرد:

  1. . بخش اجزایی شامل موتور، سیم جمع کن، مدارهای الکتریکی، کلیدها و محفظه برس‌های اضافه دستگاه
  2. بخش دیگر مخصوص فیلتر و کیسه جاروبرقی

آشنایی با لوله تلسکوپی جاروبرقی

لوله تلسکوپی کی دیگر از لوازم جانبی جاروبرقی است که بطور مستقیم با ارگونومی دستگاه در ارتباط است. لوله به گونه‌ای طراحی شده است که کاربران بتوانند به سادگی از آن استفاده کنند. از ویژگی‌های لوله جاروبرقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن طول متعادل نه زیاد بلند که مترل دستگاه دشوار گردد و نه آنقدر کوتاه که افراد برای استفاده از آن مجبور به خم شدن باشند.
  • از جنس فلز با کیفیت باشد تا در بربر خوردگی، شکستگی و زنگ زدگی مصون باشد.
  • امکان تغییر اندازه لوله با توجه به نیاز مصرف کننده داشته باشد.

فیلتر از قطعات جاروبرقی

فیلتر محافظ جاروبرقی از جمله قطعاتی است که در عملکرد صحیح دستگاه نقش بسیار مهمی دارد. با روشن شدن دستگاه، زباله‌ها از طریق مکش هوا به درون دستگاه هدایت می‌شوند. علاوه‌بر زباله‌ها، مقدار زیادی گرد و خاک نیز وارد دستگاه می‌شود. چنانچه ذرات گرد و غبار نتوانند از هوای مکیده شده جدا شوند، هوای خارج شده از موتور به محیط آلوده بوده و موجب آلودگی محیط می‌گردد.

از این رو در این بخش از فیلتر که دارای لایه‌های اسفنجی فشرده است، استفاده می‌کنند. وظیفه اصلی این قطعه جلوگیری از ورود گرد و غبار به موتور و تصفیه هوای داخل دستگاه می‌باشد.

شناخت کیسه جاروبرقی

کیسه یا پاکت جاروبرقی یکی دیگر از قطعات جاروبرقی می‌باشد که مواد زائد و زباله‌های جمع آوری شده در آن ذخیره می‌شود. این کیسه در انواع کیسه جاروبرقی دائمی و پاکت جاروبرقی یکبار مصرف در ابعاد و اندازه‌های مختلغ ساخته می‌شود که در انواع چندلایه یا یک لایه موجود می‌باشد.

کیسه‌های یکبار مصرف پس پر شدن دور انداخته می‌شوند و قابلیت استفاده مجدد ندارند. اما کیسه‌های دائمی بعد از پر شدن می‌توانند دوباره مورد استفاده قرار بگیرند. از جمله مزایا کیسه‌های یکبار مصرف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسیار بهداشتی‌تر از کیسه های دائمی
  • محافظت از موتور
  • مقاوم در برابر پارگی
  • و …

برای خرید کیسه‌های یکبار مصرف باید دقت داشته باشید که کیسه متناسب با مدل دستگاه‌تان را خریداری نمایید..

آشنایی با خرطوم جاروبرقی

خرطوم از قطعات جاروبرقی است که شبیه یک شیلنگ با انعطاف‌پذیری بسیار بالا می‌باشد. این قطعه اغلب از جنس لاستیک نرم ساخته شده از پلی اتیلن می‌باشد. خرطوم از بخش‌های مهم جاروبرقی می‌باشد که جهت ایجاد خلاء از فشار استفاده می‌کند و به این ترتیب ذرات گرد و غبار به درون دستگاه کشیده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *